Voordelen van neusademhaling.

De top 5 voordelen van neusademhaling

Ademhalen is het eerste wat we doen als we geboren worden en het laatste wanneer we sterven. Ademen is iets wat we duizenden keren per dag doen. Vaak zonder er bij stil te staan. Adem is leven. Maar adem is nog meer. Het is de sleutel naar een vitaal en gelukkig leven. Alleen lijkt dit één van de best bewaarde geheimen. Als ik voor mezelf spreek, was ik tot ruim een jaar geleden, mij niet bewust van wat goed ademen was of niet. Totdat ik de opleiding bij Mindful Cycling Nederland volgde. Wat een openbaring. Binnen de zogeheten Mindful Cycling methode is men groot voorstander van de neusademhaling. Met de mond dicht ademen dus. Nu zal je misschien denken ‘dat doe ik altijd, nu ook’. En toch, als je erop gaat letten, adem je waarschijnlijk vaker door de mond dan je denkt. Loop maar eens snel de trap op om nog even snel iets te pakken terwijl je al de deur uit had willen zijn. Of als je op je fiets springt om even snel een boodschap te doen. Of een rondje gaat hardlopen. Mijn cursisten ervaren tijdens de 5-weekse cursus Mindful Cycling onder andere de voordelen van de neusademhaling.

Neusademhaling zorgt dat je binnen je grens blijft, fysiek en mentaal.
De neusademhaling is daarmee een natuurlijke begrenzer. Tijdens het fietsen houd ik mijn mond dicht of ik plak hem dicht. Gevolg is dat ik nooit te hard van start ga en verdeel op deze manier mijn energie van begin tot eind. Omdat de grens van mijn kunnen –zoals bij iedereen- per dag verschilt, vertelt mijn neusademhaling mij exact of ik voor dat moment harder kan gaan of niet. Ik luister vooral naar mijn lijf, waarom zou ik dat niet doen? Voelt goed! Als ik nu een tocht van 100 tot 130 kilometer fiets, kom ik fit thuis.

Het verhoogt de weerstand
De neus is een filter. Bacillen blijven buiten waardoor de lucht schoner is die je binnen krijgt. Verkoudheden en griep blijven vaker uit. Zelf heb ik geen griep meer gehad en ben ik niet meer verkouden geweest.

Neusademhaling kalmeert
Wanneer je door de mond ademt, zit de ademhaling vaak hoog. De zogeheten borstademhaling. Dit betekent automatisch een hogere hartslag. Andersom, in- en uitademen via de neus zorgt dat buikademhaling wordt gestimuleerd. De hartslag gaat omlaag waardoor je meer kalmte ervaart. Neusademhaling met de hand op de buik is tevens de snelste manier om te herstellen na inspanning.

Het leidt tot meer energie!
Het hart hoeft minder hard te werken waardoor het lijf minder energie verbruikt. Dit ga je merken. Ik voel mij zoveel fitter en energieker!

Het vermindert stress!
Wat is jou dat waard? Waarschijnlijk heel veel. Minder stress maakt dat je ook voor jezelf leuker en milder bent, ook naar je omgeving. Hoe mooi is dat?

Als we gezond ademen ook nog eens combineren met lekker Bewegen in de buitenlucht en Mindful door het leven gaan, dan hebben we een gouden combinatie in handen. Dat is mijn volle overtuiging! Die combinatie is dus juist de kracht van een 5-weekse Mindful Cycling cursus. De ademhalingsoefeningen in deze cursus zijn gestoeld op de Buteyko methode.

Kortom: Met de neusademhaling heb je een middel tot je beschikking die je niets kost en veel oplevert!

Wil jij ook ervaren hoe je meer rendement uit je ademhaling kunt halen? Doe dan mee aan een 5-weekse cursus Mindful Cycling. In september start ik weer met een groepen (max tien deelnemers per groep). Wees welkom. Velen zijn je al voorgegaan!

Voor de precieze data en/of aanmelden klik op www.mindfulcycling.nl/montferland

Wil je meer info over de inhoud van de cursus? Lees dan verder op https://keepincontact.nl/activiteiten

Hartelijke groeten, Ans